خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه؛ وصف حضرت مهدی”عج”

🗓 جمعه ۱۴۰۳/۶/۲۳

🌖 ۹ ربیع الاول ۱۴۴۶ هجری قمری

🌠 مقارن با سالگشت فردای شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری در سال ۲۶۰ هجری قمری- آغاز امامت امام دوازدهم حضرت محمدالمهدی”عج” میباشد.

✒ معاونت رسانه ای بنیاد بین المللی غدیر استان بوشهر

📜خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه؛ وصف حضرت مهدی”عج” 📜

📗 وَ مِنْهَا: قَدْ لَبِسَ لِلْحِكْمَةِ جُنَّتَهَا وَ أَخَذَهَا بِجَمِيعِ أَدَبِهَا مِنَ الْإِقْبَالِ عَلَيْهَا وَ الْمَعْرِفَةِ بِهَا وَ التَّفَرُّغِ لَهَا، فَهِيَ عِنْدَ نَفْسِهِ ضَالَّتُهُ الَّتِي يَطْلُبُهَا وَ حَاجَتُهُ الَّتِي يَسْأَلُ عَنْهَا؛ فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ وَ ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ وَ أَلْصَقَ الْأَرْضَ بِجِرَانِهِ، بَقِيَّةٌ مِنْ بَقَايَا حُجَّتِهِ، خَلِيفَةٌ مِنْ خَلَائِفِ أَنْبِيَائِهِ.

♻ ترجمه:

🚩 وصف حضرت مهدى (عجّل الله تعالى فرجه الشريف):

زره دانش بر تن دارد، و با تمامى آداب، و با توجّه و معرفت كامل آن را فرا گرفته است، حكمت گمشده اوست كه همواره در جستجوى آن مى باشد، و نياز اوست كه در به دست آوردنش مى پرسد.

در آن هنگام كه اسلام غروب مى كند و چونان شترى در راه مانده دم خود را به حركت در آورده، گردن به زمين مى چسباند.(1) او پنهان خواهد شد (دوران غيبت صغرى و كبرى) او باقى مانده حجّت هاى الهى، و آخرين جانشين از جانشينان پيامبران است.

💠 شرح:

نهم ربیع الاول سالروز آغاز جانشینی حضرت مهدی (عج) در مقام امامت بعد از پدر بزرگوار خود یعنی امام حسن عسکری”ع” است. عاشقان آن حضرت این واقعه را مانند عید غدیر دوم می‌دانند.

🏴در این روز پس از به شهادت رسیدن امام حسن عسکری، فرزند گرامی ایشان یعنی امام زمان (عج) جانشین ایشان شده و امامت به ایشان منتقل شد. در کتب دینی از این روز به عنوان “عید الزهرا” یا “فرحه الزهراء” نیز یاد شده است و شیعیان در سراسر جهان این مناسبت بزرگ را به جشن و سرور می‌گذرانند.

آنطور که در برخی منابع تاریخی آمده است، در این روز یکی از قاتلان امام حسین علیه السلام به نام عمر بن سعد نیز به هلاکت رسیده است.

🎊 روز آغاز امامت امام زمان

حضرت مهدی عج در پانزدهم شعبان سال 255 هجری قمری در سامرا به دنیا آمد و ایشان در سن پنج سالگی جانشین پدرش امام حسن عسکری علیه السلام شد و در سنین جوانی مانند حضرت عیسی (علیه السلام) و یحیی (علیه السلام) به او حکمت داده شد و دارای ویژگی هایی است. پدرش به دلیل سختی روزگار و دشمنی عده ای با ولایت ایشان، ولادت فرزند را پنهان کرده بود زیرا دستگاه های حکومتی نیز به دنبال اخباری از ایشان بود و با این حال پدر او را به نخبگان یارانش معرفی می کردند.

🪐 امام حسن عسکری علیه السلام در روز هشتم ربیع الاول با زهری که توسط خلیفه عباسی معتمد به ایشان خورانده شده بود، به شهادت رسیدند. امام زمان علیه السلام بر بدن پدر گرامی خود نماز به جا آوردند. اینجا بود که کم کم خبر وجود فرزندی به نام مهدی از امام یازدهم در همه جا پخش شد و تلاش حکومت عباسی برای باقی نماندن جاشین از نسل ائمه اطهار بی نتیجه ماند. آغاز غیبت صغری نیز مصادف با روز آغاز امامت حضرت امام عصر (عج) بود و در این مدت نایبان ایشان واسطه بین امام و شیعیان بودند.

📚 مفسران شیعه بر اساس روایات دریافتی بر این باورند که برخی از آیات قرآن به امام زمان (عج) اشاره دارد و احادیث فراوانی در مورد امام زمان (عج) و زندگانی آن حضرت وارد شده است. غیبت و حال ایشان نیز ذکر شده است که بیش از 2000 کتاب به زبانهای مختلف و در موضوعات مختلف درباره امام مهدی (عج) وجود دارد.

♻ اهل سنت معتقدند مردی به نام مهدی وجود دارد و منجی آخرالزمان و از نسل پیامبر(ص) است، اما بیشتر آنها می گویند هنوز به دنیا نیامده است. در آینده متولد خواهد شد، اما در میان علمای اهل سنت کسانی هستند که مانند شیعیان معتقدند – مانند قبیله ابن الشافعی و ابن طلحه – مهدی موعود فرزند امام حسن عسکری علیه السلام میباشد.

🎇 حکمت غیبت امام زمان چیست؟

حکمت غیبت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یکی از اسرار الهی است که ما نمی توانیم آن را بدانیم. نشانه هایی از غیبت موقت اولیای خدای متعال در امت های پیشین وجود دارد. مثلاً موسی کلیم الله “ص” چهل روز از قومش غایب بود و آن روزها در وقت معین گذشت. همچنان که حضرت مسیح به دستور خداوند متعال از محفل غایب شد. امتش را دید و دشمنانش موفق نشدند او را بکشند. یونس (علیه السلام) نیز برای مدتی ناپدید شد. غیبت امام زمان علیه السلام موضوع جدیدی نیست و هر چقدر هم که غیبت طولانی باشد نمی تواند عذری برای انکار وجود مهدی (عج) باشد.

🎉 شناخت فلسفه غیبت در حدود توانایی عقل انسان میسر است که خداوند می خواهد به دست امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عدل و توحید را در سراسر جهان گسترش دهد. و این هدف متعالی و بزرگ پس از مدتی محقق می شود، یعنی مرحله ای که ذهن انسان برای آن مرحله به بلوغ می رسد و از نظر فکری آماده می شود، و دنیا با اشتیاق دریافت می کند.

راهپیمایی عدالت و آزادی امام، طبیعی است که حضور امام در میان مردم و زندگی با آنها قبل از بلوغ موضوع و ایجاد شرایط و معارفه های مناسب، به افشای عاقبت ایشان، یعنی شهادت منجر شود.

🌴🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🌴

لینک مطلب